Moro med muntlig
Moro med muntlig
© Christopher Futcher / Getty Images
Her kan du laste ned Moro med muntlig som pdf-fil.
Aktiviteter
Moro med muntlig er en oppgavebank som inneholder opplegg og metodiske forslag til undervisning i muntlig engelsk. Nedenfor finner du en rekke praktiske aktiviteter og oppgaver som vil være til hjelp når du skal lage gode muntlige oppgaver med bakgrunn i emner som blir gjennomgått i klassen. Oppgavene bygger på to prinsipper: aktivitet og samhandling. Hver oppgave innledes med en kort beskrivelse etterfulgt av tips til variasjon og forslag til nivådifferensiering.
- 1. Hvilket ord?
- 2. Det hemmelige ordet
- 3. Eksperten
- 4. Pressekonferansen
- 5. En katt til besvær; rettssaken
- 6. Litterær samtale
- 7. Hvordan virker det?
- 8. Mr Jones
- 9. Brevet
- 10. Jeg har en hund
- 11. Rommet mitt
- 12. Tennis
- 13. Den viktige setningen
- 14. Butikken «My shop»
- 15. Fortellingen
- 16. Filmen
- 17. Bilder
- 18. Fleip eller fakta?
- 19. Hvem er jeg?
- 20. Epler og appelsiner
- 21. Spontanteater
- 22. Fem personer
- 23. Oppfinneren
- 24. Best med ball
- 25. Tolken
- 26. Dyregjetting
- 27. Samarbeidsfortellingen
- 28. Tier’n
- 29. Musikalske adjektiv
- 30. Bursdagspresangen
2. Det hemmelige ordet
Elevene jobber sammen i par; den ene er A, og den andre er B. For variasjonens skyld går det fint an å gi elevene andre bokstaver: X og Y, Q og M, S og T, R og P. Begge skriver ned 12 ord. Ordene er hemmelige og må ikke vises til andre. Eleven skal forklare ordet uten å si selve ordet, partneren skal forstå hvilket ord det dreier seg om, og si det høyt. Når partneren har gjettet ordet, går man videre. Elev A skal forklare alle sine ord før partneren forklarer sine ord.
A
To walk
To talk
To pay
To shop
To smile
B
A cat
A mouse
A cheese
A hole
A trap
Variasjon
- Elev A skriver syv ord på B og syv ord på C, elev B får to andre bokstaver.
- Elev A skriver ned x antall verb, elev B skriver ned x antall substantiv.
- Elev A skriver ned x ord som har med et gitt tema å gjøre, elev B får et annet tema, det kan være hva klassen jobber med i andre fag, f.eks. norsk, samfunnsfag, naturfag, musikk.
- Elev A skriver ned x ord som har fire bokstaver, elev B skriver ned x ord som har tre bokstaver.
Nivådifferensiering
- Oppgave d er vanskelig, kan forbeholdes sterke elever. Antall ord kan varieres ut fra hvor sterke elevene er, f.eks. åtte ord i 8. klasse, 15 ord i 10. klasse.