Moro med muntlig
Moro med muntlig
© Christopher Futcher / Getty Images
Her kan du laste ned Moro med muntlig som pdf-fil.
Aktiviteter
Moro med muntlig er en oppgavebank som inneholder opplegg og metodiske forslag til undervisning i muntlig engelsk. Nedenfor finner du en rekke praktiske aktiviteter og oppgaver som vil være til hjelp når du skal lage gode muntlige oppgaver med bakgrunn i emner som blir gjennomgått i klassen. Oppgavene bygger på to prinsipper: aktivitet og samhandling. Hver oppgave innledes med en kort beskrivelse etterfulgt av tips til variasjon og forslag til nivådifferensiering.
- 1. Hvilket ord?
- 2. Det hemmelige ordet
- 3. Eksperten
- 4. Pressekonferansen
- 5. En katt til besvær; rettssaken
- 6. Litterær samtale
- 7. Hvordan virker det?
- 8. Mr Jones
- 9. Brevet
- 10. Jeg har en hund
- 11. Rommet mitt
- 12. Tennis
- 13. Den viktige setningen
- 14. Butikken «My shop»
- 15. Fortellingen
- 16. Filmen
- 17. Bilder
- 18. Fleip eller fakta?
- 19. Hvem er jeg?
- 20. Epler og appelsiner
- 21. Spontanteater
- 22. Fem personer
- 23. Oppfinneren
- 24. Best med ball
- 25. Tolken
- 26. Dyregjetting
- 27. Samarbeidsfortellingen
- 28. Tier’n
- 29. Musikalske adjektiv
- 30. Bursdagspresangen
1. Hvilket ord?
Elevene jobber sammen i par, den ene er A, og den andre er B. Læreren deler ut en stor lapp til hver elev. På lappen står de samme ordene. A bestemmer seg for et ord på lappen og forklarer det for B uten å bruke selve ordet. Ordene står i forskjellig rekkefølge på lappene. Ut fra forklaringen finner B ordet på sin lapp og sier det høyt, ordet strykes over. Nå er det B som må forklare sitt ord for A.
A
book
answer
dog
house
B
dog
house
answer
book
Variasjon
- Elevene må forklare flest mulig ord innenfor en viss tid. F.eks. har elev A to minutter til å forklare alle ordene sine. Når tiden er ute, telles ordene hun eller han klarte å forklare. Hvert ord gir ett poeng. Legg sammen hvis flere øvelser.
- Ordene er gloser hentet fra tema som klassen jobber med.
- Ordene er hentet fra leseleksen.
- Ordene er hentet fra et annet fag som elevene holder på med.
Nivådifferensiering
- Læreren lager ett sett med vanskelige ord og ett sett med lettere ord. Plasserer elevene sammen etter nivå, sterke elever får vanskelige ord, og svakere elever får lettere ord.