Moro med muntlig
Moro med muntlig
© Christopher Futcher / Getty Images
Her kan du laste ned Moro med muntlig som pdf-fil.
Aktiviteter
Moro med muntlig er en oppgavebank som inneholder opplegg og metodiske forslag til undervisning i muntlig engelsk. Nedenfor finner du en rekke praktiske aktiviteter og oppgaver som vil være til hjelp når du skal lage gode muntlige oppgaver med bakgrunn i emner som blir gjennomgått i klassen. Oppgavene bygger på to prinsipper: aktivitet og samhandling. Hver oppgave innledes med en kort beskrivelse etterfulgt av tips til variasjon og forslag til nivådifferensiering.
- 1. Hvilket ord?
- 2. Det hemmelige ordet
- 3. Eksperten
- 4. Pressekonferansen
- 5. En katt til besvær; rettssaken
- 6. Litterær samtale
- 7. Hvordan virker det?
- 8. Mr Jones
- 9. Brevet
- 10. Jeg har en hund
- 11. Rommet mitt
- 12. Tennis
- 13. Den viktige setningen
- 14. Butikken «My shop»
- 15. Fortellingen
- 16. Filmen
- 17. Bilder
- 18. Fleip eller fakta?
- 19. Hvem er jeg?
- 20. Epler og appelsiner
- 21. Spontanteater
- 22. Fem personer
- 23. Oppfinneren
- 24. Best med ball
- 25. Tolken
- 26. Dyregjetting
- 27. Samarbeidsfortellingen
- 28. Tier’n
- 29. Musikalske adjektiv
- 30. Bursdagspresangen
3. Eksperten
Elevene jobber i par. En elev får utdelt et emne som hun eller han er ekspert på. Partneren får utdelt et annet emne som hun eller han er ekspert på. Eksempler på emner:
dyr
farger
land
møbler
mat
klær; et bestemt klesplagg eller klær generelt
Hver elev får noen minutter til å forberede seg. I den tiden skal hun eller han skrive ned stikkord som har med emnet å gjøre. Eleven skal også gi seg selv et engelsk navn og en tittel, f.eks. professor, doktor, forsker, rådgiver osv. Læreren tar tiden og setter i gang samtalen. Ved begynnelsen skal eleven hilse høflig og presentere seg med navn og tittel. Når eleven har fortalt hva hun eller han er ekspert i, skal partneren stille spørsmål om emnet. Eleven som er ekspert på emnet, skal svare så fyldig som mulig. Dette er en fin øvelse i å bruke spørreordene who, what, when, why, where, how og which. Elevene skal snakke sammen i ett minutt eller så lenge læreren bestemmer. Når den første eksperten har svart på partnerens spørsmål, er det den andres tur til å stille sine spørsmål.
Variasjon
- Sett en strek for hvert spørsmål som blir stilt. Hver elev skal stille f.eks. 6, 8 eller 10 spørsmål ut fra alderstrinn.
- Eksperten har ikke mulighet til å svare ja eller nei.
Nivådifferensiering
Læreren utvider tiden basert på hvilket trinn elevene er på. I 10. klasse blir ofte ett minutt for enkelt,
2–3 minutter får de fleste til, men også her må læreren se an det faglige nivået hos paret.