Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen(CR8)
Eller logg inn

CROSSROADS

Resources

Storyline – London

Hensikt: Å la elevene lære om London, samtidig som de bruker det engelske språket aktivt både i muntlig dagligtale og skriftlig, formelt og uformelt.

Hva er storyline?

Kort fortalt er storyline en tverrfaglig undervisningsform med røtter i Skottland og Danmark, som tar utgangspunkt i elevenes kunnskaper og erfaringer. Læreren skisserer en situasjon i tid, sted og rom. Elevene velger seg en rolle i storylinen. Læreren gir diverse innspill underveis, lanserer hendelser som får innvirkning på elevenes roller og på hvordan de løser hendelsene som oppstår. Elevene velger seg altså en rolle, som de utvikler og gir liv til. Poenget er at elevene skal utvikle en nærhet til rollen sin og leve seg inn i rollen og den tiden figuren lever i, og dermed få et større læringsutbytte enn i et vanlig prosjektarbeid. Et dramatisk høydepunkt hører alltid med i en storyline, for eksempel at noen får et brev med dramatisk innhold, at det skjer en ulykke, at det arrangeres en fest hvor saker og ting skjer, og slike ting.

Hvor lenge en ønsker å holde på med storylinen, bestemmer hver enkelt lærer og klasse.

Synes elevene det er moro, kan en storyline pågå ganske lenge, alt fra én til seks uker. Hvorvidt en vil drive med storyline bare i engelsktimene eller også trekke inn andre fag, må læreren ta stilling til før klassen setter i gang.

Aller først må du definere:

  • en tid
  • et sted
  • noen personer eller levende vesener som bor på stedet
  • noen hendelser

Tverrfaglighet

En storyline kan godt sies å være tverrfaglig siden en trekker inn andre fag, som kunst og håndverk, der elevene visualiserer sin rollefigur med en tegning eller en dukke eller arbeider med utformingen av en bolig. Det er fullt mulig å trekke inn andre fag underveis i oppgavene som læreren skisserer. Noen oppgaver kan ha musikk, sang eller dans som et element. Mat, gjerne fra andre kulturer, kan være et tredje element. Andre oppgaver kan innbefatte målinger av ulike slag, som surhetsgraden i vann og nedbør eller vei, fart og tid. Her er mulighetene mange. For å vise konkret hvordan en storyline kan foregå, skisserer vi under en storyline med utgangspunkt i byen London.

Materiell og utstyr

Det er ikke så mye av utstyr som kreves: litt papir, papp, garn, saks og fargeblyanter eller tusjpenner. Noe kan elevene ta med hjemmefra, som garn, noen pappesker eller doruller. Eventuelt kan elevene også ta med seg for eksempel lekebiler og små plastfigurer. Om du vil, kan du laste ned et kartutdrag av London på verkets nettressurs. Det kan kopieres opp og forstørres og eventuelt limes på en papplate, slik at det tåler litt belastning. En storyline bør vises i klasserommet, og det kan være lurt å gi hver gruppe en plakat eller et stykke gråpapir der de henger opp rollefigurene sine.

Rolleutforming

Del elevene inn i grupper, for eksempel på tre eller fire. Du som lærer kjenner elevene best og setter sammen grupper ut fra hva du vet fungerer. Gruppene blir da en familie, som selv velger sine roller, gjerne mor, far og barn, men her kan en selv sagt være åpen for forskjellige familiestrukturer. Elevene lager seg nå en rollefigur med navn, alder, kjønn, hobbyer og yrke.

Bydel i London

Storylinen tar utgangspunkt i en bydel i London. Det er nok lurt å starte arbeidet med å si noe om det å bo i en stor by, noe som er ukjent for de aller fleste norske ungdommer. Hvis det er ønskelig, kan du undersøke litt om en egnet bydel i London på forhånd. Du bør gi noen stikkord, for eksempel: Det er landlig og flere eneboliger, eller det er tettbygd med mange store veier. Det er en stor bedrift som preger området. De fleste som bor der, jobber i byen. Fotballaget de heier på, er … Det er et multietnisk miljø i bydelen. Nærmeste undergrunnsstasjon er … Hvilke sosiale lag tilhører bydelen? osv.

Boligen

Gruppene utformer en bolig slik de selv ønsker den, enten ved å tegne eller lage seg et hus eller en leilighet i papp. Boligen får en adresse. Noen grupper kan for eksempel bo i samme bygård.

Storylineskjemaet

Da er rammene på plass, og da kan dere gå i gang med å skissere hendelser, som igjen resulterer i læring og bruk av det engelske språket. For å lette arbeidet er det lurt å utarbeide et såkalt storylineskjema som viser gangen i det som skjer, hva du som lærer kan gjøre, og hva du må huske på. Skjemaet viser det samme for elevene, og hva som er læringsmål med storylinen. På kopioriginal 33 finnes et storylineskjema der dere kan lage deres eget opplegg.

Forslag til oppgaver

Hensikten er at elevene løser små og store oppgaver – muntlig og skriftlig på engelsk. Du som lærer står fritt til å utforme hendelser etter ditt eget ønske. Og denne malen kan du bruke slik du selv vil. Denne storylinen er nokså omfattende, og det er naturligvis fullt mulig å kutte ut noen hendelser, alt etter eget ønske og behov.

  • Første oppgave kan være å beskrive familien, muntlig og skriftlig – først for hverandre i gruppen og deretter i klassen. Hvis ikke alle elevene tør snakke høyt i klassen, kan én på gruppen velges til å være talerør for de andre. Notatene om familien skriver elevene ned i skriveboka si. En annen mulighet er å lage såkalte rollekort som samles i en lomme som henges opp sammen med rollefigurene.
  • Andre oppgave kan være å beskrive boligen sin skriftlig og muntlig og tegne den, eventuelt tegne den i snitt og plan – og læreord og uttrykk knyttet til den. I nye oppgaver er det lurt av deg som lærer å ha snakket litt på forhånd om ord og uttrykk knyttet til temaet, slik at elevene er litt forberedt. Noen elever kan sikkert mye om dette fra før, så la dem få vise hva de kan.
  • Tredje oppgave kan være arbeidsplassen eller skolen til elevenes rollefigurer. Elevene beskriver hvordan de kommer seg på jobb eller skole, hvilken buss eller T-bane de må ta, og hvor lang tid de bruker. “Kjøper du en avis på vei til jobben? Hva sier du til kioskdamen? Møter du naboen på trappa – hva sier du? Beskriv en typisk dag på jobben. Hvilke arbeidsoppgaver eller fag har du? Hva og hvor spiser du lunsj? Fortell om kollegaene på jobben eller om skolevennene dine.” Om du vil, kan du trekke inn vei-, farts- og tidsoppgaver og ha et samarbeid med naturfag- og mattelæreren. Elevene skriver stikkord og framfører muntlig i gruppen og i klassen. De kan også skrive en logg fra en dag på jobben eller skolen på engelsk.
  • Fjerde oppgave kan være en beskrivelse av naboene. “Du har et godt forhold til naboene dine, og dere har av og til middager sammen. Pleier du å passe naboens katt i ferier? Har naboen din en hytte på landet, kanskje? Eller er han egentlig en skotsk laird (lord) med eget gods? Kanskje naboen din er fra India og er musiker av yrke?” Elevene skriver en historie om naboen sin.

Hendelser

Brevet

Dere har fått et brev fra slektninger i Norge som vil komme på besøk i påskeferien. De vil se London. Hva planlegger gruppen for besøket? (Læreren har da skrevet brevet som gis til hver gruppe.) Diskuter forslag rundt middagsbordet i familien først. Skriv så et brev til slektningene i Norge og fortell hva dere planlegger.

Ulykken

Det har skjedd en ulykke på skolen. Sønnen eller datteren din har brukket beinet. Som forelder må du gå fra jobben og hente barnet på sykehuset. På sykehuset møter du legen som behandler sønnen eller datteren din. Du må først trøste barnet og så snakke med legen. Andre elever får i oppdrag å spille lege, sykepleier og lærer. To og to grupper kan for eksempel jobbe sammen om denne oppgaven som et rollespill.

Engelske skikker

Besøket fra Norge er kommet. Gjestene skal bo hos dere. Få gjestene til å føle seg hjemme, og fortell dem om engelske skikker og mattradisjoner. Hva med et engelsk teselskap med scones og cream?

Sightseeing

Beskriv de neste dagenes sightseeing. Hva så dere? Hva syntes de norske gjestene? Opplevde dere noe spesielt? Plukk ut to kjente severdigheter og lag et lite rollespill om hva dere opplevde. To kan være engelske, og to kan være de norske gjestene.

Tyveriet

Tante Olaug – på besøk fra Norge – blir hysterisk når hun oppdager at hun er blitt frastjålet lommeboka si på T-banen. Dere må ordne opp. Fortell! Lag et rollespill som dere framfører i klassen.

Karneval

Storylinen avsluttets med karneval på Notting Hill. Her kan elevene få lov til å gå inn i rollen sin og kle seg ut. (En annen mulighet er å lage et dukketeater med utkledde dukker.) Reggaerytmer og karibisk mat kan være en fin ramme for avslutningen av storylinen.

Oppsummering

I denne storylinen er det skissert en rekke hendelser, men husk at det ikke er nødvendig å ha med alle. Det kan være hensiktsmessig å starte med noen få, slik at man blir kjent med arbeidsformen. Deretter kan man bygge ut storylinen til å bli mer omfattende. Hendelsene er skissert for at elevene skal få mulighet til å øve engelsk i en rekke ulike situasjoner, og for at du som lærer blir kjent med hvordan storylinen fungerer. Kanskje er det andre ting dine elever er interessert i, og da kan det være en idé å lansere hendelser som om handler det elevene er opp tatte av. Mulighetene i en storyline er med andre ord mange og varierte. Hensikten er at elevene skal få jobbe med engelskfaget på en alternativ og morsom måte, med tema er de synes er spennende.


Storyline

Storyline skjema – bokmål

Storyline skjema – nynorsk

Storyline – London