Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen (CR9)
Eller logg inn

CROSSROADS

6) The dream of America

Word Tests

Kompetansemål kapittel 6

Under ser du hvordan kompetansemålene møtes i sjette kapittel i Crossroads 9A.

A) Leaving a Country Behind (side 186)

19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

Oppgaver (side 187)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

B) Hope in My Heart (side 188 + oppgaver)

10 uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
27 – drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra engelskspråklige land

Norwgians in America (side 195)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

Oppgaver (side 196)

5 – velge og bruke ulike lytte- og talestrategier tilpasset formålet
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

C) The Land Across the Border (side 197)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Oppgaver (side 197)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
6 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

D) Border Patrol (side 198)

16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Oppgaver (side 199)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon

E) Mexican Smuggler (side 200)

19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
27 – drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra engelskspråklige land

F) Across the Borderline (side 201 + oppgaver)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
27 – drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra engelskspråklige land

G) Two Jamaicans in New York (side 203)

19 – lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
25 – drøfte levesett og omgangsformer i Storbritannia, USA, andre engelskspråklige land og Norge
26 – gjøre rede for trekk ved historie og geografi i Storbritannia og USA

Oppgaver (side 204)

10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
15 – velge og bruke ulike lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
16 – forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving

Language Corner, Task Bank og Dig Into It (side 205)

1 – bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
2 – kommentere eget arbeid med å lære engelsk
3 – identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og eget morsmål, og bruke dette i egen språklæring
4 – velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
10 – uttrykke seg med flyt og sammenheng tilpasset formål og situasjon
11 – uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
20 – bruke egne notater og forskjellige kilder som grunnlag for skriving
21 – skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
22 – bruke sentrale mønstre for rettskriving, ordbøying, setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
23 – bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
30 – samtale om og formidle aktuelle og faglige emner


Kompetansemål nummer 9 ‒ lytte til og forstå varianter av engelsk fra forskjellige autentiske situasjoner ‒ imøtekommes ved at elevene lytter til ulike dialekter i autentiske opptak som finnes på Crossroads 9 Lærer-CD. I Crossroads 9A Lydbok har vi brukt innlesere fra ulike steder i den engelsktalende verden. Disse lydsporene vil også gi elevene anledning til å gjenkjenne regionale aksenter.

Kompetansemål nummer 18 ‒ forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster ‒ imøtekommes når elevene leser selvvalgte tekster i Crossroads 9A og 9B (Enjoy Reading) og forstår de de leser.